به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان نماز عید، باحضور اقشارمختلف مردم شهر سلامی درمحل مسجد جامع برگزار گردید.

 

 



تاريخ : جمعه 25 مهر 1392برچسب:عیدقربان, | 16:51 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

 

اعمال شب و روز عید قربان/ نگاهی به سابقه قربانی از زمان حضرت آدم(ع): عید قربان را عید اضحی نیز گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند.

معنای لغوی عید قربان: عید در لغت از ماده عود؛ به معناى بازگشت است؛ لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف می شود و ‏به پیروزی‌ها و راحتی‏هاى نخستین بازگشت مى‏‌کنند، عید گفته می ‏شود. همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی می‌کند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی می‌گویند.

عید قربان، عید پیروزی وظیفه بر غریزه: مخلوقات خداوند سه دسته هستند: گروهی که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات؛ گروهی که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه؛ گروهی که گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می روند، مانند: انسان. هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده بلکه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل) آنان، همچون چهارپایان بلکه گمراه ترند. همانا بدترین جنبنده ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند. اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می کشاند، ولی وظیفه دستور می دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند. غریزه فرزند دوستی به ابراهیم(ع) می گوید: اسماعیل(ع) را ذبح نکن، اما وظیفه می گوید: او را ذبح نما. حضرت ابراهیم(ع) در این دو راهی، رضای خداوند و وظیفه را بر تمایلات شخصی خود و غریزه پیروز کرد، لذا باید آن را عید بگیرد، اگر در حدیث می خوانیم: هر روز که در آن معصیت خدا نشود، عید است، به همین معنا است که در برابر جاذبه های هوای نفس خط خدا قرار گرفته است، هر گاه انسان بر سر خواسته همه شیطان های درونی و بیرونی پا می نهد آن روز را باید عید بگیرد. قربانی از چه زمانی معمول شده است تاریخ قربانی بسیار قدیم است و از زمان حضرت آدم ابوالبشر(ع) معمول بوده و در ادیان گذشته نیز جزو مقررات دینی به شمار می آمده که شمه ای از آن به اختصار بیان می شود: 1- قربانی فرزندان حضرت آدم(ع) که نخستین قربانی در عالم بشمار می رود و در آیات30- 27 سوره مائده تصریح شده که خلاصه شرح آن چنین است: دو پسر حضرت آدم به نام هابیل و قابیل به ترتیب شبانی (چوپانی) و کشاورزی می کردند و صاحب گوسفندان و آب و خاک فراوان بودند، حضرت آدم(ع) آنان را امر به قربانی در راه خدا کرد. هابیل یکی از بهترین شتران یا گوسفندان را برای قربانی در راه خدا اختصاص داد و قابیل دسته ای از گندم های پست و نامرغوب را جهت قربانی انتخاب کرد که قربانی هابیل مقبول درگاه پروردگار گردید و قربانی قابیل به علت عدم اخلاص مردود گشت. قابیل به سبب قبول نشدن قربانی حسادت ورزید و آتش خشم و کینه اش زبانه کشید، نفس اهریمنی و شیطانی قابیل او را به کشتن برادر وادار کرد و هابیل را کشت و در دنیا و آخرت زیانکار گردید. 2- حضرت نوح پیغمبر(ع) پس از طوفان، مذبحی ترتیب داد و حیوانات بسیاری در آنجا برای خدا قربانی کرد. 3- قربانی حضرت ابراهیم خلیل(ع) یگانه فرزندش اسماعیل(ع) که در آیات 102 تا 107 سوره صافات بیان گردیده است "فلما بلغ معه السعی الی و فدیناه بذبح عظیم". 4- در زمان حضرت موسی(ع) به عقیده یهودیان دو نوع قربانی معمول بوده است: الف- قربانی دموی ب- قربانی غیر دموی قربانی دموی بر 3 قسم است: قربانی که آن را به آتش می سوزاندند و جز پوست آن چیزی باقی نمی گذاردند، قربانی که برای جبران گناه تقدیم می کردند و قسمتی از آن را می سوزاندند و قسمت دیگر را برای کاهنان باقی می گذاشتند و قربانی که برای تندرستی انجام می دادند و در خوردن گوشت آن مختار بودند. قربانی غیردموی نیز عبارت از رها کردن حیوان در بیابان‌ها بود و اعراب نیز از بنی اسرائیل تقلید کردند و به عنوان تقرب به بتان خود، حیوانات را در بیابان رها می کردند و اسلام این عادات نکوهیده را تحریم کرد و این همان قربانی است که در آیه 103 سوره مائده به نام بحیره و سائبه نامیده شده است. 5- در آئین مسیحیت نیز به عقیده عیسویان، قربانی منحصر به شخص مسیح بوده و گویند حضرت عیسی(ع) خون و گوشت خود را فدای مردم جهان ساخت و به همین مناسبت یکی از فروع دین نصاری آن است که باید ماهی یک مرتبه و یا حداقل سالی یک بار نزد کشیش بروند و به قدر تمکن، وجهی به وی تقدیم دارند و به تمام گناهانی که در مدت مزبور مرتکب شده اند اقرار کنند تا کشیش که به عقیده آنان جنبه غفاریت دارد آن گناهان را بیامرزد. 6- در اعراب زمان جاهلیت که سران قبائل به مکه می آمدند، ساکنان مکه مهماندار و میزبان آنان بودند و هر دو دسته خود را به کشتن شتر و گاو و گوسفندان برای بتان خویش و اطعام به فقرا و گرسنگان موظف می دانستند.

اسرار و حکمت قربانی: 1- فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا است. 2- کشتن حیوان اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که دائماً وی را به کارهای زشت وا می دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گرداند و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند و حج اکبر نماید که اگر نفس اماره و خواهش های او کشته نشود و آرام نگیرد هرگاه تمام نعمت ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی شود و ندای هل من مزید دارد. با توجه به اینکه حضرت ابراهیم (ع) از سوی خداوند متعال مأمور شد تا فرزندش اسماعیل (ع) را قربانی کند، پس از سربلندی از آن امتحان، خداوند گوسفندی را فرستاد تا وی آن را به جای فرزندش قربانی کند، بر این اساس سنت ابراهیمی به نام قربانی کردن شکل گرفت.

عید قربان در قرآن و روایات: ماده «قرب» که واژه قربان ریشه در آن دارد، بسیار در قرآن آمده است، اما کلمه «قربان» در قرآن، دو بار آمده است. واژه «عید» در قرآن تنها یک بار به کار رفته است: عیسى بن مریم (ع) به خداوند سبحان عرض کرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عیدى باشد، و نشانه‏اى از تو، و به ما روزى ده که تو بهترین روزى دهندگانى». برخی از کلمات در قرآن آمده که ماده «قرب» در آن نیست، اما در روایات و به دنبال آن در تفاسیر، از آن به روز عید قربان، قربانی و … تعبیر و تفسیر شده است. برخی مفسران در تفسیر «شاهد» و «مشهود»، سخنان بسیار دارند که بعضى، آنها را تا سى وجه شمرده‏اند؛ از جمله آن که گفته‏اند: شاهد، روز عید قربان و مشهود، روز عرفه است. همچنین در آیه: «و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ»، از جابر از رسول خدا (ص) نقل شده: منظور از «الشّفع»، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه، است. درباره آیه «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ» در سوره کوثر نیز اکثر مفسران گفته‏اند که مراد از صلاة در این آیه، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوانى است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است و بعضى گفته ‏اند که مراد از صلاة، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (ص) در روز عید قربان، اول قربانى مى‏کرد و بعد از آن نماز بامداد مى‏گذارد، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کن. در روایات اسلامی از ائمه معصوم ضمن تأکید بر فضیلت روز عید قربان، به قربانی کردن نیز توصیه شده است. امام موسى بن جعفر (ع)، از پدرش حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: على بن ابى طالب (ع) مى‏گوید: خوشش مى‏آمد از مردى که خود را در طول سال، در چهار شب، [برای عبادت]، فارغ می ‏نماید: شب فطر، شب قربان، شب نیمه شعبان، اولین شب از ماه رجب.

سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در عید قربان:

عید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی، اعمال و آدابی دارد از جمله آنکه روایت شده است که رسول خدا (ص) در عید فطر و قربان -هر اندازه هوا سرد و یا گرم بود-، بُرد می ‏پوشید و عمامه به سر مى ‏نهاد. همچنین رسول خدا (ص) روز عید فطر و قربان، وقتی براى نماز عید خارج مى ‏شد، صدایش را به تکبیر بلند مى ‏کرد. همچنین امام صادق (ع) در حدیثى فرمود: سنت بر آن جارى شده که آدمى روز «عید فطر»، قبل از رفتن براى خواندن نماز عید در مصلّى، و در «عید قربان» بعد از آن، افطار کند. قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند یک سنت و عمل مستحبی است، ولی تأکید زیادی بر انجام آن شده است. در روایتی چنین آمده است که امّ سلمه نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا (ص)، عید اضحى فرا می رسد، و من قیمت قربانى را در اختیار ندارم، پس آیا قرض کنم و قربانى کنم؟ فرمود: قرض بگیر؛ زیرا که آن قرضى ادا شده است. در روایات آمده است که رسول خدا (ص) دو قوچ قربانى کرد، که یکى از آنها را به دست خودش ذبح نمود، بعد عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از اهل بیتم که قربانی نکردند، و بعد دیگری را ذبح نمود و عرضه داشت: خدایا این از جانب من و از جانب کسانی از امتم که قربانی نکردند.

دعای قربانی: وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، اللّهمّ‏ منک و لک» یعنی « به نام خدا روى خود را به سوى کسى آوردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده، در حالى که در دین خود خالص و مسلمانم، و من از مشرکان نیستم، همانا که نماز من، و عبادت و قربانیم، و زندگانیم و مرگم از آنِ اللَّه؛ پروردگار جهانیان است. خدایا این قربانى از تو و براى تو است»، سپس عرضه می‌داشت: «پروردگارا این قربانى از طرف پیامبر تو است»، آنگاه آن را ذبح می‌کرد، و قوچ دیگرى را هم از سوى خود ذبح می‌نمود.

موارد مصرف قربانی: قربانى حج تمتع، داراى شروط و احکامى است از جمله اینکه قربانی کننده، گوشت قربانى را سه بخش نماید: بخشى را براى خوردن خویش نگه دارد، بخشى را هدیه و بخش سوم را صدقه دهد. همانگونه که از امام جعفر صادق (ع) نقل شده که از ایشان پرسیدند که با گوشت قربانى چه کنند؟ حضرت فرمودند که حضرت على بن الحسین و حضرت امام حسن (علیهم السّلام)، یک سوم آن را برای همسایگان مى‌فرستادند، یک سوم را به فقرا مى‌دادند و یک سوم را برای اهل خانه نگاه مى‌داشتند‌.البته برخی از فقها، دادن سهم فقرا را (در صورت امکان) لازم دانسته، اما دو مورد دیگر را مستحب می‌دانند.

کیفیت نماز عید قربان: یکی از اعمال عید قربان، نماز آن است که در آموزه‌های اسلامی، آدابی برای آن بیان شده است از جمله برگزاری نماز عید در فضای باز، خواندن دو رکعت نماز مستحبی پیش از رفتن به مصلی (در صورت حضور در مدینه)، رفتن به سوی نماز به هیئت رسول خدا (ص) و أمیرالمؤمنین (ع)؛ یعنی انجام غسل، بر سر بستن عمامه سفید در حالی که یک طرف آن به جلوى سینه و طرف دیگر به پشت سر انداخته شود، به دست گرفتن عصا و با پاى برهنه رفتن، گفتن چهار بار تکبیر (اللَّه اکبر، اللَّه اکبر، اللَّه اکبر على ما هدانا، اللَّه اکبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام، و الحمد للَّه على ما ابلانا)، برگشتن از غیر راهی که از آن به نماز رفتند. نماز عید قربان در عصر حضور امام (ع) یا نایب خاصّ او، واجب است امّا در این عصر (عصر غیبت)، مستحبّ است. نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. در قنوت نماز عید فطر و قربان، هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است، ولى بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند: «اللّٰهُمَّ اهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَروتِ وَ اهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اهْلَ التَّقْوىٰ وَ الْمَغْفِرَةِ اسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذا الْیَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرٰامَةً وَ مَزیداً انْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُدخِلَنى فی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُخْرِجَنِى مِنْ کُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً و آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوٰاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلیْهِمْ اللّٰهُمَّ إِنِّی اسْألُکَ خَیْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبٰادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبٰادُکَ الْمُخْلَصُونَ»

حکم روزه گرفتن در عید قربان: مطابق با دیدگاه فقهای شیعه که برگرفته از آموزه های دینی است، دو روز از سال، روزه‌ گرفتن در آن حرام است: عید قربان (دهم ماه ذى الحجه) و عید فطر (اوّل ماه شوال) زیارت امام حسین (ع) در شب عید قربان یکی از آداب مهم شب عید قربان، زیارت امام حسین (ع) است که علاوه بر تأکید بر زیارت در آن شب، زیارت خاصی نیز وارد شده که آن را مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آورده است.

نویسنده : نخعی /امام جماعت مسجد جامع سلامی



تاريخ : جمعه 24 مهر 1392برچسب:, | 9:10 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

 عرفه چه معنایی دارد و چرا در فرایض عبادی مسلمانان چنین روزی به عنوان یک روز مقدس، قرار داده شده است؟ - عرفه از ریشه شناخت و معرفت قابل تعریف است، اما در ادبیات، این واژه نام کوهى است نزدیک مکه که از آن به عرفات یاد می‌شود و روز نهم ماه ذى الحجه از هر سال هجرى قمرى برابر با روز عرفه است که اعمال عبادی مخصوص خود را دارد و حاجیان در این روز در عرفات جمع می‌شوند و خدا را عبادت می‌کنند. روز عرفه، روز دعا و نماز و راز و نیاز با خداست و البته روز بخشیده شدن گناهان است و عرفات جمع عرفه به معنای شناخت است و از آنجا که این سرزمین وادی شناخت و معرفت خدا و نفس و خود است، عرفات نام گذاشته شده است.

چرا روز نهم ذی‌الحجه به این نام منتخب و مشهور شده است؟ در پاسخ به این سوال به روایتی از امام صادق(ع) اشاره می‌کنیم که فرمودند: آدم پس از خروج از جوار خدا و فرود به دنیا چهل روز هر بامداد بر فراز کوه صفا با چشم گریان در حال سجود بود، جبرییل برآدم فرود آمد و پرسید: چرا گریه می‌کنی؟ گفت: چرا گریه نکنم، در حالی که خداوند مرا از جوار و بارگاهش بیرون راند و در دنیا فرود آورد. جبرئیل گفت: ای آدم! به درگاه خدا توبه کن و به سوی او بازگرد. آدم گفت: چگونه توبه کنم؟ جبرئیل او را در روز 8 ذی‌الحجه به منا برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبح با جبرئیل به عرفات رفت. پس از نماز عصر آدم را به وقوف در عرفات واداشت و کلماتی را که از پروردگار دریافت کرده بود به وی تعلیم داد: سبحانک اللهم و بحمدک لااله‌الاانت عملت سوء و ظلمت نفسی و اعترفت بذنوبی اغفرلی انک انت الغغور الرحیم.، پروردگارا! ستایش مخصوص توست که تو بخشنده و مهربانی، من ظلم کردم در حق خویش و به گناهم اعتراف می‌کنم... این روایت از اوج عظمت عرفه حکایت دارد. ضمن اینکه خداوند متعال درهای رحمت و بخشش خود را در این روز به سوی همه بندگانش باز می‌کند و فرصت تقرب برای همه مهیاست و باز در روایات آمده است: کسی که در شب قدر بخشیده نشود به طور قطع در روز عرفه بخشیده خواهد شد.

یکی از مهمترین اعمال عبادی روز عرفه، خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) است؛ چه پیوندی میان این روز و کلام نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) نهفته شده است؟ - عرفه فرصت شناخت خدا و خودشناسی برای همه بندگانی است که دل به تقرب الهی بسته اند. آنچه مسلم است اینکه همه معصومین(ع) زندگی خود را وقف کلام حق کردند و هر کدام از امامان جای امام بزرگوار دیگری بودند همان مسیر را طی می‌کردند که رضای پروردگار در آن جاری بود. امام حسین(ع) در آخرین سال زندگی پربرکت خویش پس از وقوف در عرفات بظاهر حج خود را ناتمام گذاشتند تا دین خدا را در مسیر دیگری که منتهی به شهادت و اسارت آل ا... بود، تبیین کنند. آن حضرت در آخرین حج خود عصر روز عرفه همراه با فرزندان و یاران شان در صحرای عرفات وقوف کردند و در آنجا بزرگترین همایش خودسازی و شناخت را در قالب ژرف‌ترین کلمات به تصویر کشیدند. بنابراین، دعای عرفه یک دعای ساده نیست، بلکه سخنانی است که از اعماق وجود امام معصوم(ع) نشأت گرفته وچنان والاست که آدمی را به تفکر و ژرف اندیشی وا می‌دارد.

حضرت سیدالشهدا(ع) در کلام شیوا و الهی خویش طی دعای عرفه مومنان را به چه نکاتی متذکر شده اند؟ - آن حضرت نیایش جانسوز خویش را به صورت زیبا و تقسیم بندی شده ارائه فرموده اند. ایشان دعای خویش را با ستایش خداوند آغاز می‌کنند، ستایشی زیبا و یکتا. چنانکه ما از بیان گهربار حضرت می‌خوانیم: ستایش خداوندی را سزاست که چیزی قضایش را دور نمی‌سازد و از عطا و بخشش او جلوگیری نمی‌کند و هیچ آفریننده‌ای آفرینش او را ندارد و او سخاوتمندی بی‌انتهاست. «در بخش دیگری از این دعا حضرت به بیان گوشه‌ای از نعمت‌های بی‌پایان خداوند که انسان را درتمام مراحل رشد و تکامل دربر گرفته و یاد از مهر مادر و مواظبت و پرستاری آنان را از الطاف خداوند می‌‌شمرند. بخشی دیگر از نیایش سومین پیشوای برحق شیعه به شکر نعمت‌های الهی اختصاص دارد و خویشتن را در ازای ادای یک شکر نیز عاجز می‌دانند. اما زیباترین و لطیف ترین اعجاز کلام حسین بن علی(ع) به استغفار و انابه عاجزانه به درگاه خداوند و طلب مغفرت از بارگاه حق تعالی اختصاص دارد که از عشق الهی این امام معصوم(ع) به ذات حق حکایت دارد. در واقع هر فرازی از این دعا دریچه‌ای از عشق، نور، محبت و توحید را در دل انسان می‌گشاید.

مهمترین رهاورد روز عرفه برای مومنان چیست؟ - برقراری اتصال و پیوند عمیق با خدای متعال مهمترین رهاورد روز عرفه است که در پناه اقرار به گناهان و بازگشت به خدا محقق می‌شود، چنانکه سیدالشهدا(ع) با بیانات شیوا و طرح مضامین عالی دعای عرفه در صدد است انسان و خدا را بشناساند و نزدیکی آن دو را به هم نمایان کند. این نیایش، عقلانی ترین رابطه خدا را با انسان تشریح می‌کند. بنابراین اگر به دنبال راه رستگاری هستیم باید در مدار عشق حسین(ع) و خاندان پاک ایشان زندگی کنیم و عرفه فرصتی است برای روحانی شدن و سیرالی ا... که مجوز ورود به این مسیر، در تأسی به وجود مقدس سیدالشهدا(ع) تعریف می‌شود.                          (نویسنده: امام جماعت مسجد /نخعی)



تاريخ : جمعه 23 مهر 1392برچسب:, | 9:54 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

نخستین روز ذی الحجه ازتقویم هجری مزیّن به سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س)است که ثمره آن شجره طوبایی است که میوه آن جهان بشریت را نجات خواهد داد. از این رو در زندگی اهل بیت عصمت وطهارت(ع) الگو و راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهندبه بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند، این مسأله آنقدر پر اهمیت است که دربرخی احادیث، بصراحت اعلام شده شیعه بودن ما به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان ثابت می شود.امروز اول ذی الحجه و برابر باسالروز ازدواج دو گوهر گرانبهای آفرینش حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)است. ازدواج وسیره زندگی این دو بزرگوارا لگوی همه ا نسانهای باایمان وا هل تقواست و مابا تأسی به سبک زندگی آنهادر مسیر فلاح ورستگاری قرار می گیریم.

سبک ازدواج وتشکیل زندگی حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه (س) سرشار ازدرسهای ارزشمند برای رسیدن به زندگی متعالی است:

-ازجمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه (س)ازدواج آن حضرت بود. ایشان خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که از نظر مالی در رتبه های بالایی قرار داشتند، اما رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می کرد تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر(ص)نازل شد و گفت: "ای محمد! خدا بر تو سلام می رساند و می فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی رابرای فاطمه و فاطمه رابرای علی پسندیده است." و فاطمه(س)و پیامبر(ص)واگربهتربگوییم خداوند تبارک و تعالی، علی(ع)را که جوانی سرشار از ایمان و تعهد بود انتخاب کردند. حضرت فاطمه زهرا(س) و مولای متقیان علی(ع)؛ این دو یار آسمانی آنچنان همکفو یکدیگرند که در آیینه خلقت انعکاسی جز وجود مقدس این دو برای یکدیگر وجود ندارد. چنانکه در روایات متعددی نقل شده است پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. » بنابراین از اینجا مشخص می شود منظور پیامبر(ص) در کفویت زوجین، ایمان دوطرف است.

 

ریشه مشکلات ازدواج جوانان: مشکل بزرگ ما این ا ست که در شاخصه ها و ویژگی هایی که باید در زندگی فردی وا جتماعی ما خود را نشان دهد و هر گوشه این زندگی تابلوی خداپرستی و ایمان باشد، دچار خلأهای جدی هستیم. همه ما خود را مسلمان و پیرو مکتب اهلبیت (ع) دانسته وا ز نوع زندگی خود راضی هستیم،ا ما وقتی حسابرسی می کنیم هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی نیازمندبازنگری و بازمهندسی زندگی خود می شویم. ماا ز زندگی همسایه، خویشان و دارندگان حق بر گردنمان غافلیم، دچار اسراف و تبذیر شده ایم که در فرهنگ اسلامی مورد مذمت است. یا پدران و مادران برای فرزندان الگویی راتدوین کرده اند مبنی بر اینکه هر چه بخواهند بدون زحمت و در کمترین زمان در اختیار آنها قرار می گیرد!اما می توان بااستفاده از مناسبت هایی همچون سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه (س)ا لگوهای اجرا شدنی در زندگی امروز راتبیین وعرضه کرد.

شش مانع بزرگ بر سرراه ازدواج آسان جوانان وجود دارد:

طلاقهای رو به افزایش، تربیتهای ناقص خانوادگی که سبب شده جوانان در سنین لازم آماده ازدواج نشده باشند،از بین رفتن نگاه معنوی به ازدواج،ملاکهای غیر منطقی همسر، مهریه های سنگین، تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقدو عروسی.

عروسی : باران بهاری: یک هفته بود کارتهای عروسی روی میز بودند. هنوز تصمیم نگرفته بود چه کسانی را دعوت کند. فهرست مهما نها و کارهای عروسی ذهنش را پر کرده بود. برای عروس مهم بود که چه کسانی حتماً در عروسی اش باشند. از اینکه فلانی سفر بود و به عروسی نمی رسید خیلی دلخور بود. کاش می آمد. خیلی از کارتها مخصوص بودند. مثلا فلان دوست و فلان رئیس. خودش کارتها را می برد با همسرش! سفارش هم می کرد که حتما بیایند. می گفت اگر نیایید دلخور می شوم. دلش می خواست عروسی اش بهترین باشد. همه باشند و خوش بگذرانند. تدارک هم دیده بود. آهنگ و ارکست هم حتماً باید باشد. می گفت بهترین تالار شهر را آذین بسته ام. چند تا از دوستانم که خوب مجلس را گرم میکنند هم هستند. آخر شوخی نبود که! شب عروسی بود. همان شبی که هزار شب نمی شود. همان شبی که همه به هم محرمند! همان شبی که وقتی عروس بله می گوید، به تمام مردان شهر محرم می شود! همان شبی که فراموش میشود عالم محضر خداست. همان شبی که داماد هم آرایش میکند. همه و همه آمدند حتی هفت پشت غریبه، اما... اما «او » دعوت نشده بود. او که حق پدری دارد به گردن همه ما. مگر می شود او نباشد؟ مگر می شود شب عروسی دختر، پدر نیاید؟ آخر امامان پدر معنوی ما هستند. عروس برایش کارت دعوت نفرستاده بود و اصلا منتظرش که هیچ، حتی به فکرش هم نبود. اما آقا آمده بود... به تالار که رسید، دورتر ها ایستاد و گفت: دخترم عروسی ات مبارک. ولی ای کاش کاری می کردی تا من هم می توانستم بیایم... دخترم من برایت آرزوهای قشنگی داشتم. همیشه سحرها برایت دعا می کنم، ولی... ولی انگار دخترک یک شب را به همه چیز بخشیده بود. یاد یکی از دوستانم افتادم. قبل از عروسی شان رفته بودند جمکران. کارت عروسی اش را با اسم مهمان ویژه، توی مسجدگذاشته بود.

هدف از ازدواج وتشکیل خانواده چیست :

ازدواج فقط به خاطر ارضای نیازهای جنسی نیست. هدف از ازدواج تشکیل بنیان محکم زندگی وایجادخانواده ودر نتیجه تشکیل یک اجتماع سالم وسعادتمند است واین بنیاد، جز با اعتقادبه خداوند وانجام دستورات الهی ورسول گرامی اسلام ایجادشدنی نیست .

ازدواج در اسلام یک امر مقدس وعبادت محسوب می شود، ازدواج مایه رسیدن به آرامش وسکون است،مایه تکمیل وتکامل است ، مایه تامین نیازجنسی ، سلامت وامنیّت اجتماعی وتامین نیازهای روحی و روانی انسان است.

امام رضا (ع) ازدواج را برای یک جوان مسلمان از بهترین فوائد وبهره های دنیوی دانسته ، لذا می فرمایند: هیچ سودی برای بنده خدا بهتر از هوسر صالح نیست که هنگام دیدن وی خوشحال شود ودر غیاب او حافظ نفس خود واموال شوهرش باشد.

قرآن : واز آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان همسری بیافرید، که درکنار او آرامش یابید ومیان شما عشق ومحبّت ومهربانی قرار داد.(روم /21)

ازدواج در کلام پیامبراکرم (ص) :

- وقتی کسی که به خواستگاری می آید واخلاق ودینش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید ، فتنه وفساد زمین راپر خواهد کرد.  - بهترین ازدواجها آن است که آسان تر انجام شود.

- در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد

- دو رکعت نمازی که ازدواج کرده می خواند ، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد عزب ومجرد می خواند.

- زن بگیرید، زیراکه ازدواج کردن روزی شما را بیشتر می کند.

- بهترین زنان امت من  زنانی هستند که مهریّه شان کمتر وزیبائی شان بیشتر باشد

هشدار:  دخترم ! پسرم ! مواظب باش ! نغمه احساساتی ((دوستت دارم )) رافقط از همسر ومحارمت بپذیری. مبادا با شنیدن این نغمه محبت وصفا از هر کس دیگر ، خام شده ، دل ببازی ! اسیر شکارچیان هوس باز شوی ! قلب پاکت رابه نا اهلان هدیه کنی! مورد سوء استفاده قراربگیری و روزگارت سیاه شود!!.

سخن آخر ((نیایش)) : خداوندا ، مارا توفیق طاعت ، دوری از معصیت ، درستی درنیّت وحقیقت معرفت عنایت فرما!

زبان ما رابه صواب وحکمت جاری فرما ،دیدگان مارا از خیانت ، وگوشهای ما را از شنیدن بیهوده وغیبت باز دار!

دانشمندان ما را به زهدورزی ونصیحت ،دانشجویان رابه دانش اندوزی ورغبت ،شنوندگان ما رابه گوش دادن ومتابعت ،بیماران مارا به شفا وصحّت ودرگذشتگان ما را به لطف ومرحمت وپیران را به وقار ومهابت وجوانها رابه توبه وانابت و زنها رابه حیاوعفت وتوانمندان رابه فروتنی و وُسعت وبیچارگان را به وصبر وقناعت روزی فرما . (آمین یا ربَّ العالمین )                       نویسنده : نخعی /امام جماعت مسجد



تاريخ : سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:, | 13:16 | نویسنده : اعضای فعال کانون |



تاريخ : جمعه 5 مهر 1392برچسب:تصاویری از رهبر,البوم تصاویر رهبر,رهبر,امام خامنه ای,آیت الله سید علی خامنه ای, | 12:45 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

غبار روبی مزار شهدای شهر سلامی با حضور مسئولین شهر، خانواده شهدا و بسیجیان، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس انجام گردید.

 

 

 



تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:غبار روبی,دفاع مقدس, | 12:51 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

پیامک هایی زیبا به مناسبت هفته ی دفاع مقدس:

به مناسبت هفته ی دفاع مقدس تعدادی پیامک زیباوتاثیر گزار برای این موضوع آماده کرده ایم، که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. آیا می دانید دلیل اینکه شما الان با آرامش و امنیت کامل ، این متن را می خوانید از جان گذشتگی هزاران شهید است ؟ این ابر مردان را فراموش نکنیم .   

    کاش می شد بچه ها را جمع کرد 

                                   سنگر آن روزها را گرم کرد.

کاش می شد بار دیگر جبهه رفت

                                  جنگ عشقی کرد و تیری خورد و رفت                 

امام علی(ع): خداوند، شهدا را در قیامت باچنان جلال و نورانیتی وارد محشر می کند، که اگر انبیا سواره از مقابل آنان عبور کنند به "احترام شهیدان” پیاده شوند.               

خوشا آنان که جانان می شناسند

                                طریق عشق و ایمان می شناسند                            

بسی گفتیم و گفتند از شهیدان

                                      شهیدان را شهیدان می شناسند                             

منطق ما ؛ منطق امام حسین (ع) است , اگر دشمن این حقیقت را دریابد هرگز لحظه ای منتظر خستگی مانخواهد ماند . (شهید آوینی)                                                  

بار دیگر لاله ها از خاک روئیدن گرفت

                                      غنچه، پیراهن شکاف انداخت، خندیدن گرفت

نغمه داوود پر دادند مرغان چمن

                                      عطر گل در کوچه های شهرپیچیدن گرفت               

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند 

                                      روبه صفتان زشت خو را نکشند

گر عاشق صادقی ز مردن نهراس

                                       مردار بود هر آنکه او را نکشند

باید بهشتی وار در راه خدا رفت

                                       اینگونه در راه حسین سر جدا رفت

باید چو چمران رفت تا اوج رهایی

                                        در باغ آتش سوختن همچون رجایی

ای شهیدان ، عشق مدیون شماست

                                         هرچه ما داریم از خون شماست 

ای شقایق ها و ای آلاله ها 

                                          دیدگانم دشت مفتون شماست

ای دوست به حنجر شهیدان صلوات

                                           بر قامت بی سر شهیدان صلوات

خدا می داند اگر پیام شهدا و حماسه های آن ها را به پشت جبهه منتقل نکنیم گنه کاریم

 

 



تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:هفته دفاع مقدس, | 22:55 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

به مناسبت دهه کرامت وخجسته میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت،حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مراسم جشنی درشب میلاد امام رضا (ع) باهمکاری شرکت کشاورزی رضوی در محل مسجد جامع برگزار گردید.که دراین مراسم امام جماعت مسجد در مورد فضائل وکرامات امام رضا (ع)سخنرانی نموده وبعد ازآن ، گروه سرود نوجوانان وجوانان کانون فرهنگی مسجد، اجرای سرود نموده ودر پایان به 8 نفر از اسامی رضا به قید قرعه جوایزی اهداءگردید.

 



تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, | 20:37 | نویسنده : اعضای فعال کانون |